Az illatok hatása! Avagy, minden döntés az orrunkban dől el?

Az ember már régóta nem csak azért vásárol, mert egy termékre szüksége van, hanem mert a vásárlás örömmel jár a számára. A vásárlás folyamata segít feledtetni a gondjait és jól eső érzéssel jár egy-egy dolog megszerzése, birtoklása. A fogyasztók sokszor döntenek vásárlásaik során érzelmi alapon. Az érzelem és a kötődés kialakulását pedig lehet befolyásolni illatmarketinggel.


Az illatok hatását nem lehet kivédeni, manipulálják az életműködést, viselkedést, közérzetet, a mindennapjaink szerves részét képezik, érzelmeket és emlékeket hívnak elő.


Amikor házat szeretnénk vásárolni és belépünk a kinézett ingatlanba, megérezzük a frissen főzött kávé és az édes sütemény illatát, amelyről gyerekkori otthonunk kedves emléke idéződik fel bennünk. Ez nem véletlen, az ingatlanosok már régóta használják az illatokat befolyásolási céllal, mert az illatoktól egyből otthonosan érezzük magunkat.

Miért van ez?

A szagélmény az egyik legősibb érzékelésünk, így evolúciós szempontból ősi agyterületeket érint a feldolgozása. Az érintett területek azok, amelyek felelősek az érzelmekért és érzelmi élményeinkért, ellentétben a látással, amikor is az agyunk racionális részét használjuk. Az egyén számára fontos szagingerek, erős érzelmi szálakkal társulnak.

 

A szagingerek erős érzelmi reakciót váltanak ki az emberekből. Martin Lindstrom tudományos kutatása szerint érzelmeink 75%-át az illatok befolyásolják.


Egy kellemes illat könnyen ráveszi az embert, hogy kedvelje az inger forrását adó ételt, italt vagy épp helyet és személyt. Az illatok sokkal jobban befolyásolják az életvitelünket, mint annak tudatában lennénk. Tesztekkel kimutatták, hogy akár 40%-kal is javulhat az emberek hangulata, ha egy számukra kellemes illatot éreznek, főleg akkor, ha az illat egy boldog és kedves emlék felidézését váltja ki.


Az illatok által előhívott emlékek gyakran rendelkeznek érzelmi töltéssel, ami érthető, hiszen a szaglás és az agy érzelmekért felelős része között kapcsolat van.


Az illatok és szagok által kiváltott emlékek az érzelmi érintettségük miatt pontosabbak, mint a tapintási vagy hangi ingerek által előhívott emlékek.

Sokszor eszünkbe juthat akár egy parfüm illatán keresztül, egy számunkra fontos személy, aki azt használta. Ilyenkor aktivizálódnak bennünk a hozzá kapcsolódó emlékek. Ezekre az emlékekre pedig jellemző, hogy igen részletgazdagok és érzelmekkel túlfűtöttek.


A szaglás úgy működik, mint egy indítómotor az emlékezés hullámvasútján. Múltbéli és elfeledett élményeket hív elő, még akkor is, ha a szóban forgó illatot nem tudjuk megnevezni pontosan.


„Az emberi szaglóhámon mintegy 1000 receptor van és körülbelül 10000 féle szagot képes megkülönböztetni, ami a különféle receptor által érzékelt szaganyag kombinációjából adódik.”


Évtizedekig használták ezt az adatot a kutatók, azonban 2014-ben egy új kutatási eredmény jelent meg ezzel kapcsolatban, ami ezermilliárd szagot említ, e szerint, sokkal kifinomultabb a szag megkülönböztető képességünk, mint azt korábban hittük.

 

Szaglásunk számos pszichikai folyamatban és magatartásformában játszik jelentős szerepet beleértve az ízlelés működését, hatása van a szexuális életre, a motivációs folyamatra, az emlékezésre (tanulásra is), az egészségre, valamint a biztonság és komfort érzetre is.


Nagy előnye, hogy az amúgy „reklámkerülők” csoportját is eléri, ellentétben a vizuális marketingeszközökkel, tudat alatt képes befolyásolni az embereket.

A bolti atmoszféra tényleg hatással van ránk?

A bolti atmoszféra hangulata a betérő vásárlókra komoly hatással bír. Fontos a szerepe, hiszen egy jól megválasztott „boltkép” becsalogatja a potenciális vásárlókat és olyan pozitív hatást kelt, ami vásárlásra ösztönöz, e mellet pedig megkülönböztet a konkurenciától.


Az eladótér minden kereskedelmi egység központi helye, hiszen itt találkozik a fogyasztó fizikailag a termékkel és itt születik döntés a vásárlásról is.


Fontos megemlíteni, hogy a nyugodt vevő hajlamosabb az impulzusvásárlásra, mint aki szorongva érzi magát az eladó térben. Ezért lényeges, hogy „élményszerű” vásárláskoncepciót alakítsunk ki, ami hozzájárul a vevő jó hangulatához.


Nem elég a megfelelő információk elhelyezése a térkialakítás során, hanem figyelmet kell fordítani az ideális hangulat felkeltésére is. A befolyásoló és inspiráló eszközök közé tartoznak, a kellemes háttérzene megválasztása vagy éppen a különböző illatosító készülékeknek a használata.


Az illatok és a szagok a hangulatunk, motivációnk irányításán keresztül viselkedésünkre is hatást gyakorolnak. A negatívan érzékelt szag azt eredményezi, hogy a szagélmény csökkentésére törekszünk (erre remek szagtalanító eszközök állnak már rendelkezésre) ezzel szemben a pozitívan érzékelt illatok, azok megtartására vagy fokozására irányuló viselkedést eredményeznek (ezért fújjuk magunkra a kedvenc parfümünket is).

 


Dr. Anja Stöhr kutató Japánban és az Egyesült Államokban vizsgálta a légtér-illatosítás sikerének okait. Kutatási eredményei kimutatták, hogy erős összefüggés van a kellemes illatok és a pozitív vásárlói élmények között:

•    15,9 %-kal nőtt a vásárlók boltban átlagosan eltöltött ideje,

•    14,8 %-kal nőtt a vásárlási szándékuk,

•    6 %-kal nőtt a bolti forgalom a vizsgált időszakban. 

Egyes illatok kifejezetten élénkítenek, hatásukra sokkal életerősebbnek érezhetjük magunkat, nagyobb kedvel vásárolunk. Például a kutatások megállapították, hogy a vanília és a mandarin illatára a vásárlók észrevétlenül több időt töltenek el a vásárlás helyén, mint azt korábban tervezték.


Az új modern illatosító készülékek által kibocsájtott illatrészecskék szárazak, könnyen terjednek és órákig képesek lebegni a légtérben, emellett nem hagynak nyomot semmilyen felületen, ez nagy előrelépés a hagyományos aeroszolokhoz képest.


A fogyasztókat orrukon keresztül is el lehet csábítani nem csak a látvánnyal, ezt felismerve azok a vállalatok, akik alkalmazzák, kitűnnek a versenytársak közül. Ne csak a nagyobb nyereségszerzés reményében vedd igénybe az illatokat, hanem azért is, hogy valami pluszt, különleges élményt adj a vendégeidnek, vevőidnek.


Illatosítást azonban nem csak üzletekben, bevásárló központokban érdemes alkalmazni. Remek lehetőséget nyújt szállodák, szórakozóhelyek, orvosi rendelők, irodaházak stb. megkülönböztetésére a konkurenciával szemben.

A bolti illatmarketingről többet is olvashat korábbi cikkünkben.


Az illatmarketing szolgáltatás alkalmazásának előnyei


- Egy új kommunikációs forma szavak nélkül.

- Különleges ezért felkelti a figyelmet, így jó promóciós eszköz.

- Megkülönböztet más vállalatoktól.

- Növeli a vásárlók boltban eltöltött idejét.

- A látogatók, vásárlók kellemesebben érzik magukat a helyiségben és jobb lesz a hangulatuk.

- Növeli a vásárlási hajlandóságát.

- Növeli a vásárlás élményét, kap egy pluszt a vásárló.

- Növeli a lojalitást, márkahűséget.

- Hozzájárul az egyedi arculat megteremtéséhez.

- Növeli az impulzusvásárlások számát, amivel hozzájárul a nagyobb árbevételhez.

- Nincsen egyszeri nagy beruházás, hiszen a szolgáltatás havonta fizetendő.

- A helyiségbe lépve friss, kellemes, harmonikus illat érzete fogadja a belépőket. 

Ha illatmarketingre szánja el magát néhány dolgot nem árt szem előtt tartani:

  • Milyen a környezet sajátossága?

Kérje szakember véleményét, aki segít felmérni a helyszínt és megfelelő megoldást ajánl. Emellett olyan szempontokat is figyelembe szoktak venni, mint pl. belsőépítészeti jellegzetességek, használt színek és anyagok, látogatók korosztálya, összetétele.

  • Milyen hatást szeretne az illattal kiváltani?

Mi a célja az illattal? Nyugodtabb vendégeket szeretne vagy vidám vásárlókat, esetleg luxusérzetet átadni? Annak megfelelően kell kialakítani az illatokat. Funkció és hatás összhangja a lényeg.

  • Szükség van-e bizonyos szagok semlegesítésére?

Ha igen, válasszon olyan illatosító megoldást, amely nem csak elnyomja a kellemetlen szagokat, hanem meg is szünteti azokat. Gyakran előforduló kellemetlen szagok: pl. a füst, izzadság, állott levegő, ételszag, frissen festett fal.

A fogyasztók sokkal nagyobb valószínűséggel fognak vásárolni nálad, ha a szaglás érzékszervét az orrot is bevonod a „termékélmények” közé.


Segítünk a számodra legjobb illatosító megoldás megtalálásában!

Keresd szakembereinket:

sanodor@sanodor.hu

+3612261496


Szolgáltatásainkért kattints IDE , ahol jelentkezhetsz díjmentes helyszíni felmérésünkre is :)

 

Mi a véleményed?
Neved:
Véleményed: Figyelem: HTML tag használata nem engedélyezett!