Miért hoznak elő emlékeket az illatok?

Proust effektus - Az illatok hatalma az emlékeink felett


Volt már olyan, hogy egy bizonyos illatot megérezve régi kellemes emlékek jutottak az eszedbe?

Ez a jelenlég nem ritka. Sőt! A legtöbbünkkel már megesett, hogy „ Deja Vu” érzésünk támadt.


A szaglást úgy képzeld el, mint egy indítómotort az emlékezés hullámvasútján! 

Az emberi szaglóhámon mintegy 1000 receptor van és körülbelül 10.000 féle szagot képes megkülönböztetni, ami a különféle receptor által érzékelt szaganyag kombinációjából adódik.


 A szagláson keresztül az illatokkal összefüggő események is felidéződnek, ami érzelmeket válthat ki belőlünk. Ezt a jelenséget Proust effektusnak is szokták nevezni.

Az illatok emlékei fontos részét adják személyes múltunknak és hozzánk tartoznak.

 

Mi az a Proust effektus pontosan és mi köze van az illatoknak az emlékekhez?

A jelenség akkor következik be, mikor egy illat hatására az agyat elárasztják az emlékek és visszarepítik az embert egy bizonyos helyre és időbe a múltjában. Proustnál az emlékezés nem az a mechanikus eljárás, amikor az ember szándékosan felidéz régebbi eseményeket, hanem önkéntelen cselekedet.

A jelenség a híres Marcel Proust „Az eltűnt idő nyomában” című regény írójának nevéhez fűződik. Proust-ot gyakran tartják a modern regény atyjának, azonban a későbbi szagkutatások szempontjából egészen más miatt fontos ő.

 

Hogy miért is volt olyan különleges személy?

Ő volt az, aki, bár nem tudományosan, de mégis először kapcsolta össze közvetlenül a szaglást az emlékezettel, és le is írta azt. A könyv híres részletében, egy sütemény (madeleine), íze, illata idéz fel egy feledésbe meredt régi emléket. Az emlékezés során pedig sokkal intenzívebben éli át gyerekkorának leglényegesebb pillanatait, mint amikor még valóban gyerek volt.

 

A Proust elmélet bizonyítása:

Az Utrechti Egyetem tudóscsapata 70 önkéntes nővel kísérletezve vizsgálta meg, hogy mennyire van igaza az írónak és tényleg van e valóságalapja a „Proust effektus”-nak. 


A kísérlet során a kutatók az alanyokkal sokkoló filmeket nézettek – pl. autó baleseteket, afrikai népirtást -, miközben feketeribiszkéből készült likőr illatát permetezték a helyiségbe, melyben színes fények égtek és semleges háttérzene szólt. Egy hét múlva megkérték a nőket, hogy idézzék fel filmemléküket, miközben ugyan annak az illat-, fény- vagy hanghatásnak tették ki egyes csoportjaikat, mint a filmek vetítésekor. 


Akik a likőrillatot kapták, jobban emlékeztek a filmrészletekre, emlékeiket felkavaróbbnak érezték, mint azok, akiket csak a háttérzene segített a felidézésben. A fények ugyanakkor hasonlóan hatásos emlék előhívóknak bizonyultak, mint a szagok. A kísérlet nem 100%-os igazolása a jelenségnek, de jó kiinduló pontja lehet a további kutatásoknak.

 

Hogy alkalmazható a Proust effektus az üzleti életben?Miért jó, ha illatmarketing szolgáltatást használsz?

Az illatok és a szagok által kiváltott emlékek pontosabbak az érzelmi érintettségük miatt, mint a tapintási vagy hangi ingerek által előhívott emlékek. Számos kísérlet kimutatta, hogy ami egyszer a szagemlékezetbe vésődött, hosszú ideig megmarad szilárdan, hónapok és évek múltán is előhívható. 


Az illatok múltbéli és elfeledett élményeket hívnak elő, még akkor is, ha a szóban forgó illatot nem tudjuk megnevezni pontosan.

Kiváló példa erre az, hogy az óvodai ételek, édességek illatát sokan felismerik még 30 év elteltével is, még ha azóta nem is érezték azokat a „menzás”  illatokat.

Ezeket az asszociációkat és régi emlékeket próbálják előhívni a különböző „nosztalgikus” termékekkel is, amelyek ígérete szerint ezeknek az íze és illata semmit nem változott az évek alatt.


Továbbá kiderült az is a kutatásokból, hogy a kellemes illatú környezet sokkal több szebb emléket idéz fel, ez azonban fordítottan is működik így pl. a tipikus „kórház szag” megérzése valahol, lehangoló asszociációkat, emlékeket idézhet fel. Ezek alapján főleg az olyan helyeken, amikhez az embereknek könnyen negatív emléke fűződhet (pl. várótermek, orvosi rendelők), érdemes kellemes, megnyugtató környezetet teremteni.


Az illatok emlékei hozzájárulnak a „termékélményhez” is, ha egy termék tudatosan megtervezve képes pozitív emlékekhez hozzájárulni, akkor a későbbi vásárlási helyzetekben aktiváló szemponttá válik és nagyban hozzájárul a vásárlói döntéshez.


Ezen elv szerint működnek a gyorséttermek, vendéglátóhelyek is, amik az illatokkal asszociációkat indítanak el az agyunkban és eszünkbe juttatnak pl. egy jó baráti beszélgetést, amit ott éltünk át egy finom étel mellett. Később megérezve ezeket az illatokat, hajlamosabbak leszünk ezáltal betérni arra a helyre többször is.

Ezt az érzelmi emlékezést használják fel a hipermarketek is a „friss kenyér illattal”, ami a biztonsággal, otthonnal és a meleggel asszociálódott az évezredek óta. Minimális anyagi befektetéssel 10-12%-os forgalomnövekedés is elérhető egy jól megválasztott illattal. Az illatok sokkal jobban befolyásolják az életvitelünket, mint annak tudatában lennénk.

 

Szeretnéd, hogy az ügyfeleid egy kellemes illat hatására emlékezzenek rád?

Keress minket bizalommal, segítünk megtalálni a tökéletes illatot!



Milyen megoldást javaslunk nagy terekhez?

Ebben az esetben a legjobb megoldás a légtechnikai rendszeren keresztül történő illatosítás!


A légtér illatosító berendezések alkalmazásának előnyei

A helyiségbe lépve friss, kellemes, harmonikus illat érzete fogadja a belépőket.

A látogatók kellemesebben érzik magukat a helyiségben és jobb lesz a hangulatuk.

Nincsen egyszeri nagy beruházás, hiszen a szolgáltatás havonta fizetendő.

Nincs lejáró garancia idő. A szolgáltatás igénybevétele alatt a berendezést díjtalanul kicseréljük esetleges meghibásodás esetén.

Egy légköbméterre lebontva a leggazdaságosabb illatosítási megoldás.

Legtöbb esetben a készüléket rejtve tudjuk telepíteni a helyszínen, így nem rontja a helyszín megjelenését más megoldásokkal szemben.

Környezetre és egészségre ártalmas anyagokat nem tartalmaz!

A 40 sztenderd illat között mindenki megtalálja a hozzá leginkább illőt, de egyedi illat készítésére is van lehetőség.

A leghatékonyabb marketing eszköz az illatmarketing!


Még több információt kaphatsz a légtechnikás illatosításról IDE kattintva!


 Kérdésed van? Írj nekünk: sanodor@sanodor.hu 



Forrás:
http://www.ng.hu/Tudomany/2012/01/a_prousjelenseg_bizonyitasa
Könyv: Hans de Vries, Anton van Amerongen, Piet Vroon:  A rejtett csábító