Egy márka illata…

Illatmarketing alkalmazása a boltokban!


Mi az, amivel képes kitűnni egy kis cég is a nagyok között? 

Egy szó: illatmarketing!


Ma, amikor már külső ingerek tucatjai érik a vásárlót nagyon nehéz dolga van annak az üzletnek, aki kiakar tűnni a többiek közül. Egy feltűnő nyomtatott vagy audiovizuális reklám már nem elég. Vásárlói élményre van szüksége a fogyasztónak!


Szerencsére egyre több üzlet ismerte fel az illatok tudatalatti befolyásoló erejét. 


Ezek az üzletek nemcsak azért használják az illatmarketinget, mert a nyereségüket szeretnék növelni, hanem azért is, hogy valami pluszt, különleges élményt adjanak az ügyfeleiknek és növeljék a vásárlói élményt. Valamint azért, hogy megalkossák a saját "márka illatukat" amivel később azonosítani fogják őket.


Milyen üzlet típusokba ajánlott az illatmarketing?

Az illatok alkalmazásának területei teljesen változatosak, nem lehet egy konkrét üzlettípusra ráhúzni ( és nem is érdemes :) ). Sőt! Ha a versenytársaid, nem használják még ezt a marketing eszközt, akkor érdemes lecsapnod rá elsőként! 

Az közhiedelemmel ellentétben nem csak a luxus autószalonokat szokták illatosítani. Épp úgy bevethető az illatosítás egy ruhaboltban, sportruházati üzletben, lakberendezési áruházban, műszaki cikkeket forgalmazó boltban, ékszerüzletben, de illatosíthatunk akár egy apró ajándék vagy játékboltot is. 


Szezonális illatok:

Amennyiben nem szeretnél állandó illatfelhőt üzletedbe, választhatsz szezonális illatosítást is pl. egy-egy akcióra vagy ünnepi időszakra.


Az angol Hamleys játékbolt üzlethálózata például a nyári szezon során egy speciális, „pina colada” koktél illatot tesztelt le a boltban elhelyezett illatosító készülékek segítségével, amelynek során kiderült, a szülők a nyári koktél illatára reagálva jóval tovább időztek el a játékboltban a gyermekeikkel, mint egyébként szoktak és ennek köszönhetően jóval többet is költöttek játékokra. 


Kiemelt időszak az illatosítás szempontjából az advent is. Ilyenkor sok karácsonyi illattal "találkozhat" az orrunk,  a narancsos fahéjtól, a klasszikus fenyőig. Még a kisebb boltok is bevetik magukat ilyenkor a vásárlók becsábítására, ünnepi hangulatba hozására :)


Ebből is látszik, hogy az illatosítás nem csak a nagy márkák sajátossága. Éppúgy lehet egyedi márka illata egy kisebb területű boltnak is.


Miért működnek olyan jól az illatok?

Az úgynevezett „szagélmény” az egyik legősibb érzékelésünk, így evolúciós szempontból ősi agyterületeket érint a feldolgozása. Az érintett területek azok, amelyek felelősek az érzelmekért és érzelmi élményeinkért, ellentétben a látással, amikor is az agyunk racionális részét használjuk.


Amihez jó emlékek kapcsolódnak, oda szívesen visszatérnek, arra jobban emlékeznek, és jobban ragaszkodnak az emberek, ez pedig közvetve vagy közvetlenül üzleti szempontból vásárlókat, márkahűséget, bevétel emelkedést jelentenek.


Egy jól megválasztott illat erősíti a márka megítélését, pozitív tudatalatti érzelmi kötödést alakít ki a vásárlók és a márka között. Ez nem véletlen, hiszen érzelmeink 75%-t az illatok befolyásolják (Martin Lindstrom tudományos kutatása alapján)


Kutatási eredmények kimutatták, hogy erős összefüggés van a kellemes illatok és a pozitív vásárlói élmények között:

•    15,9 %-kal nőtt a vásárlók boltban átlagosan eltöltött ideje,

•    14,8 %-kal nőtt a vásárlási szándékuk,

•    6 %-kal nőtt a bolti forgalom a vizsgált időszakban.


Miért használj te is illatmarketinget?

Egy új kommunikációs forma szavak nélkül.

Különleges ezért felkelti a figyelmet, így jó promóciós eszköz.

Megkülönböztetnek más vállalatoktól 

Növelik a vásárlók boltban eltöltött idejét. 

Javítják a vásárlók hangulatát.

Növelik a vásárlási hajlandóságát. 

Növelik a vásárlás élményét, kap egy pluszt tőled a vásárló.

Növelik a lojalitást, márkahűséget.

Hozzájárul az egyedi arculat megteremtéséhez. (Legyen saját márka illatod!)

Növeli az impulzusvásárlások számát, amivel hozzájárul a nagyobb árbevételhez.

Az új modern illatosító készülékek által kibocsájtott illatrészecskék szárazak, könnyen terjednek és órákig képesek lebegni a légtérben, emellett nem hagynak nyomot semmilyen felületen, ez nagy előrelépés a hagyományos hajtógázas (aeroszolos) légtérillatosítókhoz képest.

A helyiségbe lépve friss, kellemes, harmonikus illat érzete fogadja a belépőket, megváltozik a hangulatuk, szívesebben töltenek több időt az üzletben…

A kulcs, a megfelelő megoldás megtalálása:

Azt, hogy egy-egy üzletben milyen megoldás a javasolt sok minden befolyásol pl. a tér nagysága, szellőzhetősége, a technikai feltételek ( meglévő légtechnikai rendszer ), vannak e rossz szagok amiket semlegesíteni kell. 


Érdemes szakemberek segítségét kérni, akik a helyszín felmérése után megállapítják, melyik megoldás lenne a legoptimálisabb az adott üzletre alkalmazva és az egyéni kéréseket is figyelembe véve segítenek  a legjobb illat kiválasztásában :)


Találd meg a saját márkaillatodat!

Kérd szakembereink segítségét! 


Jelentkezz díjmentes helyszíni felérésünkre:

sanodor@sanodor.hu






Mi a véleményed?
Neved:
Véleményed: Figyelem: HTML tag használata nem engedélyezett!